[Openstandaarden] Toegankelijkheid sites VRT

Dieter Van Uytvanck dietvu at village.uunet.be
Tue Nov 22 23:59:25 CET 2005

On Tue, Nov 22, 2005 at 10:57:00AM +0100, Yves De Muyter wrote:
> Neen. De VRT is hier eigenlijk meer open voor dan je denkt, maar je moet met
> de juiste personen op de juiste moment praten (vergeet niet, het is een
> overheidsinstelling in hart en nieren).
> Met de huidig heel erg performante VRT is het heel erg logisch dat de ze geen rekening
> kan houden met de laatste 0.5% van de bevolking tenzij ze daar extra financiele
> middelen voor krijgt. Momenteel zijn de slecht-horenden heel erg aan bod op de televisiekant
> van de VRT.  Daar zitten subsidies wel voor iets tussen.

Het toeval wil dat ik vandaag op een congres over spraak- en
taaltechnologie, waar iemand van de VRT teletekstredactie sprak. Ze
gaan wschl. binnenkort alle programma's moeten ondertitelen. Dat Geert
Bourgois minister van media is, verklaart daarbij wel iets. Helga
Stevens zit voor de NVA in het Vlaams Parlement en zodoende komt er
van die kant veel druk.

Ik vind die aandacht voor ondertiteling zeer terecht, maar evenzeer is
het belangrijk dat de VRT-sites toegankelijk gemaakt worden, ook voor
visueel gehandicapten. Zie bijv. de BBC website, het is zeker
haalbaar. Als daar extra subsidies voor nodig zijn dan moeten ze die
daarvoor maar beschikbaar stellen.

Anyway, contact opnemen met de *juiste* mensen binnen de VRT (ik neem
aan dat Yves er kent) lijkt me de beste en meest directe oplossing.

Als dan nog niks gebeurt zou je eens naar Bourgeois kunnen mailen
Aldo. Veel kans dat een persoonlijk verhaal effect heeft. Maar ik zou
het persoonlijk eerst via de technici proberen spelen.

--
Met vriendelijke groeten,
Dieter

Homepage: <http://www.student.ru.nl/dieter.vanuytvanck/>