[Openstandaarden] Toegankelijkheid sites VRT

Mattias Campe Mattias.Campe at telenet.be
Thu Nov 24 12:29:53 CET 2005

johan at linux.be schreef:

>Hallo iedereen,
>
>Ik vertel hier waarschijnlijk niets nieuws dat het bedroevend gesteld is
>met de toegankelijkheid van de websites van de VRT.  Is er iemand die
>weet heeft van acties die momenteel lopen om de VRT op andere gedachten
>te brengen?
>
>Indien niet, is er dan iemand geintersseerd om mee een actie op te
>starten?
>
>Wat mij in het bijzonder ergert, is dat je om bijv. een uitzending van
>Radio 1 van gisteren te herbeluisteren, al minstens javascript, flash
> [...]
Toen ik nog bezig was met mijn Aanvullende Opleiding Media en
Communicatie heb ik daar een werk over geschreven. Indien gewenst kan je
het lezen op http://users.pandora.be/cobnet/teksten.html

Op pagina 31 kunt u een overzicht vinden van de verschillende websites
en enkele kenmerken (Lynx, alt-tag, flash,...) en op bv. pagina 28 doe
ik zelfs enkele concrete suggesties om html-code anders te gaan
schrijven. Als je het stukje geschiedenis erop naleest, dan merk je dat
het ontoegankelijk zijn al een tijdje een pijnpunt is.

Mijn besluit was toen als volgt:

Perfectie is niet van deze wereld en zo is het ook bij websites. Toch
zouden bepaalde kleine
ingrepen reeds een grote verbetering betekenen voor
blinden/slechtzienden. Zo is het alt-attribuut
en het vermijden van frames best een mogelijkheid die binnen het tijds-
en geldbestek ligt van de
websitebeheerders. Een duidelijk snelmenu, perfect toegankelijk voor een
tekstbrowser, kan ook
niet onoverkomelijk zijn. Zoals reeds aangegeven zal daarin een
'sitemap', 'help', 'contact' en een
'VVV' onontbeerlijk zijn (waarbij elk van die links zou moeten leiden
naar webpagina's met een
redelijke toegankelijkheid).

Voor zowel de bezoeker met een grafische browser als met een
tekstbrowser kan het nuttig zijn om
een 'U bent hier' te voorzien. Een zoekmogelijkheid kan de bezoeker
helpen om sneller te vinden
wat hij nodig heeft, waardoor men er een tevreden bezoeker bij krijgt.
Zoiets vraagt echter ietwat
meer werk om mogelijk te maken.

Het gebruik van Atom/RSS voor het aanbieden van nieuws zou een rijke
aanvulling betekenen voor
de sites. Op andere websites blijkt het alvast een groot succes te zijn.
Bovendien zijn beide open en
vrije formaten, waardoor er reeds heel wat software en toepassingen voor
te vinden zijn.

Het is jammer dat de browser met het grootste marktaandeel niet even
goed de evoluerende
webstandaarden opvolgt als zijn concurrenten. Op die manier zou het
sneller mogelijk zijn om in de
toekomst websites te ontwikkelen die mooi ogen (“het oog wil ook wat”)
en toch toegankelijk zijn
in een tekstbrowser. Eric A. Meyer heeft op zijn website16 enkele mooie
voorbeelden over hoe het
toekomstige web er zou kunnen uitzien. Helaas worden ze in Internet
Explorer (nog) niet helemaal
getoond zoals bedoeld, maar bv. wel in recente Mozilla browsers (en in
tekstbrowsers zoals Lynx).
Meer concurrentie in de browsermarkt zou dat proces kunnen versnellen.

Validatie van de gebruikte code kan de kans verkleinen dat de website
verkeerd weergegeven wordt
in een bepaalde browser. Vele ontwikkelaars zien er echter van af, omdat
het immers een
tijdrovende bezigheid is. De ervaring leert echter dat het spreiden van
de validatie door dit op
regelmatige basis te doen bij het stap voor stap opbouwen van de site
een goeie manier is om
uiteindelijk een (zo goed als) validerende site te hebben.
Webontwikkelaars die wachten tot de
website volledig afgewerkt is en dan pas valideren zullen met grote
waarschijnlijkheid door de
bomen het bos niet meer zien. Wanneer derde partij software gebruikt
wordt, is de situatie natuurlijk
iets anders.

Door de beheersovereenkomst tussen de VRT en de Vlaamse Gemeenschap
heeft de VRT zich qua
toegankelijkheid enkele verplichtingen aangegaan. Vandaar zou ik hen
aanraden om deze
verplichtingen ook over te dragen aan de webontwikkelaars. Dit kan door
het vooropstellen van het
behalen van een label van de Web Content Accessibility Guidelines (een
A, AA of AAA-label)
en/of het behalen van het BlindSurfer label.

Naast het ondersteunen van de gangbare Microsoft multimedia-formaten zou
het aanbieden van
open, patentvrije formaten een lange termijnvisie inhouden. Op die
manier is immers kwaliteitsvolle
streaming mogelijk, zonder dat men licenties hoeft te kopen. Men heeft
immers geen last van
vender lock-in. De streaming open source software Icecast.org is
software om in het oog te houden,
zeker wanneer die naast streaming audio, ook streaming video zal
ondersteunen.

Groeten,
Mattias