[Openstandaarden] update pagina MS-Word

cobaco (aka Bart Cornelis) cobaco at linux.be
Mon Oct 3 10:27:57 CEST 2005

On Sunday 02 October 2005 20:18, Johan Vervloet wrote:
> Ivm het stuk over het gesloten formaat: Er gaan vanalle verhalen de
> ronde over hoe Microsoft het xml schema van het nieuwe word-formaat zou
> vrijgeven, maar dat je het enkel onder voorwaarden kan gebruiken.
> Deze voorwaarden zouden incompatibel zijn met open-sourcelicenties.
> Weet er iemand hoe dat precies in elkaar zit, en waar ik informatie
> kan vinden?

zie http://en.wikipedia.org/wiki/WordprocessingML, basisproblemen:
- licentie op formaat is zodanig dat veelgebruikte free software licenties
(zoals de GPL) het formaat niet kunnen implementeren
- microsoft heeft verschillende patenten op het formaat
- deel van de informatie blijft binair (in vorm van o.a. OLE projecten)
- microsoft weigerd om het formaat in te dienen bij een onafhankelijke
standaardorgaan (belooft niet erg veel voor de stabiliteit van het formaat)

verder is het zo dat het xml-formaat enkel beschikbaar is in de PRO versie
van office [1]

[1] http://www.microsoft.com/office/editions/howtobuy/compare.mspxNote
    (in de "NOTE: Office Professional Edition 2003 includes _additional_
     support for Extensible Markup Language (XML) and ...")
--
Cheers, cobaco (aka Bart Cornelis)

1. Encrypted mail preferred (GPG KeyID: 0x86624ABB)
2. Plain-text mail recommended since I move html and double
    format mails to a low priority folder (they're mainly spam)