[Openstandaarden] Word verplicht aan UGent-FirW

Matthias Vandermaesen Matthias.Vandermaesen at stad.Antwerpen.be
Thu Oct 20 15:15:23 CEST 2005

Ik zou op deze twee argumenten nog even willen reageren.

Ik weet niet of dit een indianenverhaal is, maar ik heb het allesinds van
een ZAP personeelslid gehoord toen ik nog aan de UGent studeerde.

Die stond in voor het bijhouden en verwerken van de formulieren van de
keuzevakken. Waar de andere vakgroepen een papieren formulier verstrekten,
had hij voor de aardigheid een eenvoudige webinterface in elkaar gestoken.
Dit tot grote consternatie van enkele leden op de centrale administratie van
de faculteit die voor het eigenlijke invoerwerk van de papieren formulieren
in stonden. Uiteindelijk werd er voor een vrij vergaand compromis gekozen:
eenmaal ingevoerd via de webinterface, diende hij alle gegevens uit te
printen. De afgedrukte exemplaren werden dan - in het hetzelfde gebouw! -
ingediend op de centrale administratie waar ze opnieuw elektronisch werden
ingevoerd.

Los van het waarheidsgehalte, denk ik dat dit zo'n beetje de bureaucratische
context schetst waarmee we worden geconfronteerd. De elektronische
verwerking van de gegevens via een open systeem is vast en zeker goedkoper
maar naar implementatie in een administratieve structuur zoals aan de UGent
niet eenvoudig. Al was het maar dat het - niet noozakelijk computervaardige
- personeel een nieuw systeem in gebruik moet nemen om documenten te beheren
en te verwerken.

Geen wonder dat men dan gemakkelijkheidshalve 'lokale' administratie zoals
het doorgeven van keuzevakken zoveel mogelijk binnen de bestaande
administratieve context en infrastructuur probeert te passen.

mvg,

Matthias Vandermaesen.