[Openstandaarden] Phenix wet: open standaarden voor Justitie

Onegen onegen at softhome.net
Fri Oct 28 21:50:09 CEST 2005

Hallo,

Deze zomer is de wet tot oprichting van het informatiesysteem Phenix in
het Staatsblad gepubliceerd (10 augustus 2005). Deze wet moet de
informatisering van de Belgische rechtbanken begeleiden.

De wet legt het gebruik van open standaarden op:

Art. 30: "De in het informatiesysteem Phenix gebruikte protocollen en
formaten voor het meedelen en het bewaren zijn uitsluitend gegrond op open
standaarden.
  Onder standaard wordt verstaan een technische specificatie die volstaat
  met het oog op een volledige implementatie en die is goedgekeurd door
  een onafhankelijk standaardisatieorgaan. Onder open standaard wordt
  verstaan een standaard die gratis beschikbaar is op het internet en geen
  juridische beperkingen kent wat de verspreiding en het gebruik ervan
  betreft."

Goed nieuws uiteraard.

Toch een klein vraagje. De definitie van 'open standaard' lijkt mij een
beetje vreemd. Het document met de standaardspecificatie moet gratis zijn?
ISO-standaarden zijn dan geen open standaarden???  Bizar.

Als dit nieuwtje al op de lijst verschenen is, dan heb ik het gemist.

Onegen