[Openstandaarden] Re: peeceefobie.be - toegankelijke zijversie

Walter Vermeir walter.temp2005 at sol3.info
Sat Oct 29 15:57:59 CEST 2005

Mark Van den Borre schreef:
> Piep,
>
> Ik heb even gebeld met de persoon die bij group94.com verantwoordelijk
> is voor het ontwerp van peeceefobie.be (Ginette met haar stofzuiger).
>
> De man heeft me verzekerd dat je zéér binnenkort de keuze mag verwachten
> tussen een flash-applicatie en een sobere, w3c-conforme website.
>
> Groeten,
>
> Mark

Ik heb maandag (23/10) nog een e-mail hierover gezonden naar minister
Van Velthoven zijn kabinet. Nog geen reactie ontvangen.

Stuk van mijn bericht;

<--
Ik stel vast dat wanneer ik met mijn computer(1) opvraag de website;
http://www.peeceefobie.be

Deze systematisch de browser FireFox(2) en Epiphany(3) laat crashen bij
het opvragen ervan. Met Opera(4) werkt het perfect.

Ook met een tekstbrowser, zoals ook gebruikt door blinden, is de website
niet te raadplegen.

Voor de doelgroep van de aktie maakt dat weinig tot niets uit aangezien
dat de typische Windows+IE-gebruiker is. Maar het komt wel slecht over
dat een website van een eigen project niet de open standaarden volgt (5)
die de minister wil aanmoedigen.

(1) Linux - Ubuntu 5.10
(2) Firefox/1.0.7
(3) Epiphany 1.8.2
(4) Opera 8.0.2
(5) http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.peeceefobie.be

-->

Er zijn nu aanpassingen gedaan aan de website. Je kan nu kiezen tussen
de flash-versie en de "blindsurfer-versie".

De flash-versie laat nog steeds Firefox crashen. De pagina wil nog
steeds niet valideren. Voor de tekstversie is een merknaam gebruikt
"blindsurfer" i.p.v. van het duidelijke "tekstversie".  Bij het opvragen
van die pagina met een tekstbrowser is de link naar de tekstversie
"blindsurfer" het 4de element, na "enter the site". De link naar
"tekstversie" zou de eerste moeten zijn bij het opvragen van de website.

Het komt mij over dat men zijn best doet maar het blijft geknoei.

Groet,
Walter Vermeir