[Openstandaarden] Re: peeceefobie.be - toegankelijke zijversie

cobaco (aka Bart Cornelis) cobaco at linux.be
Sun Oct 30 12:37:33 CET 2005

hm, staan een aantal dingen op de site waar je toch mee moet opletten:

> Controleer of je e-mailverkeer gecheckt wordt door je e-mailleverancier of
> internetaanbieder. Sommige internetaanbieders bieden een (nagenoeg)
> gratis viruscontrole aan op de e-mailbox die je bij hen gebruikt.
> Die controle gebeurt zowel op inkomende als uitgaande mails.
> Als er een mail geïnfecteerd is, ontvang je een waarschuwing.

ik krijg vrij veel spam-mail die zich voordoet als zo'n waarschuwingsmail en
dan probeert je een zip te laten openen of je naar een website te laten
gaan.

-> hier zou op z'n minst een opmerking in dat opzicht bij moeten

> Een firewall is een systeem dat niet-toegelaten verkeer van en naar je
> netwerk of je computer tegenhoudt. Alle boodschappen van en naar het
> internet gaan via de firewall, die elk bericht scant

firewalls die elk bericht scannen? bij mijn weten blokkeren firewalls zoals
gebruikt op gewone pc's enkel een aantal poorten en/of programma's.

Bovenstaande geeft echter de indruk dat de firewall foute sites en foute
emails en dergelijke gaat tegenhouden (en in mijn ervaring is dit zowieso
al het idee dat de meeste mensen hebben).

Dit zou een stuk duidelijker zijn als je eerst begint met een uitleg dat er
een heleboel poorten (toegangen) zijn naar je computer, de meeste daarvan
normaliter niet gebruikt worden, en dat een firewall de meeste poorten dus
dichtgooit.

> Wanneer je thuisbankiert of vertrouwelijke informatie uitwisselt
> via het internet, zorg dan dat je op een beveiligde internetconnectie
> werkt. Je herkent zo’n beveiligde connectie aan het feit dat het
> internetadres wordt voorafgegaan door https in plaats van http.

er, zou beter zijn om hier te verwijzen naar het hangslotje in de statusbar,
er zijn in verleden al een aantal aanvallen ontdekt waar het in de
adresbalk zichtbare adres vervalst kan worden.

> Draadloos computerverkeer is gemakkelijk af te luisteren.
> Maak het daarom onleesbaar door het te vercijferen (encrypteren).
> Deze functionaliteit is meestal aanwezig op je draadloos toestel.
er, jullie zijn je wel bewust dat WEP gekraakt is
-> bovenstaande is onjuist en bezorgt een vals gevoel van veiligheid

> Ouderlijk Toezicht geeft je als ouder (hoofdgebruiker) de mogelijkheid om
> bepaalde websites voor je kinderen of anderen ontoegankelijk te maken.
> Je kan categorieën van websites (geweld, pornografie,...) uitsluiten en/of
> websites op een zwarte lijst plaatsen.

ook hier weer heel sterk op letten wat je zegt, bovenstaande geeft mensen
een vals gevoel van veiligheid. Praktisch gezien is het zo dat geen enkel
stuk software van bovenstaande categorie afdoende werkt (zie bv. [1] [2]).
Volgens alle onderzoeken die ik gezien heb komen ze niet eens in de buurt
(niet verwonderlijk want dat zou sterke AI vereisen).

-> dit soort software kan ietwat helpen maar is zeker geen afdoende
   vervangen van ouders die in de gaten houden wat hun kinderen online doen.

> Gebruik, indien mogelijk, de elektronische identiteitskaart. Die biedt
> absolute zekerheid over je identiteit op het internet.
gegeven het feit dat dat ding je rijksregisgternummer zomaar te grabbel
gooit, vindt ik het NIET kunnen dat hier wordt aangeraden om dit ding dus
overal maar te gaan gebruiken, je rijksregisternummer is niet iets wat voor
niet-overheidsdiensten ooit toegankelijk moet zijn. (maar die discussie
hebben we al gehad)

> Maar wees voorzichtig: gratis software (freeware) kan verborgen
> functionaliteiten bevatten, die tot doel hebben om persoonlijke gegevens
> (gebruikersnamen, paswoorden, bankgegevens, kredietkaartcode)
> van de gebruikerzichtbaar te maken voor anderen (met kwade bedoelingen).
dit geeft de indruk dat alle te betalen software automatisch in orde is,
zeker als de software van kleine obscure bedrijfjes komt is dit niet altijd
het geval.

> Wees assertief wanneer je wordt geconfronteerd met aanstootgevende beelden
> of teksten op hetinternet. Gebruik een filter: software die
> ervoor zorgt dat bepaald materiaal niet op je scherm verschijnt.

je hebt op z'n best software die ervoor zorgt dat er minder aanstootgevende
beelden op je scherm verschijnen (maar dan tegelijkertijd ook
niet-aanstootgevende dingen blokkeert), zie bv. [1], [2]

hier zijn veel betere tips te geven, die veel meer helpen (zoals bv. zoek
nooit op een enkel woord want dan krijg je bijna gagarandeerd ook
porn-sites tussen de resultaten, gebruik een popup-blocker, ...)

[1] http://www.filtereality.net/archive/badblocks.html
    links naar een boel onderzoeken in verband met filtersoftware
[2] http://www.webjunction.org/do/DisplayContent?id=992
    vat verschillende onderzoeken samen (van o.a. de Amerikaanse DOJ),
    de interessante nummers staan onderaan: underblocking is ~10% (dus 1 op
    10 sites die moeten geblokkeerd worden, zijn dat niet, hou in gedachten
    het gigantische aantal sexsites op het net en je weet genoeg)
    overblocking hangt sterk af van de configuratie en het onderwerp (bv. 9%
    van sites i.v.m safe sex op meest toelatende setting, 50% op meest
    stricte setting)

--
Cheers, cobaco (aka Bart Cornelis)

1. Encrypted mail preferred (GPG KeyID: 0x86624ABB)
2. Plain-text mail recommended since I move html and double
    format mails to a low priority folder (they're mainly spam)