[Openstandaarden] Re: peeceefobie.be - toegankelijke zijversie

Luc Stroobant luc at pub.telenet.be
Sun Oct 30 20:27:10 CET 2005

Herman Bruyninckx wrote:

> Vergeet niet dat het Flash-formaat vergelijkbaar is met PDF: gepubliceerd
> en zonder juridische achtergrondtouwtjes te gebruiken. Ik denk niet dat we
> vanuit OpenStandaarden.be enige commentaar kunnen geven op het gebruik van
> Flash op zich. Wel op het feit dat Flash een extra en vermijdbare drempel
> is voor vlotte toegankelijkheid.

En op het feit dat men Flash gebruikt, terwijl er wel gestandardiseerde
tools ter beschikking zijn om een fatsoenlijke site mee te bouwen? (die
overigens tegelijkertijd de toegankelijkheidsproblemen zouden aanpakken
zodat men geen twee versies hoeft te bouwen). Ik weet dat Flash in het
in het reclamewereldje zeer populair is, maar ik vraag me af of het voor
deze site echt nodig was.
De link tussen een zingende huisvrouw en veilige PC lijkt me niet zo
essentieel om de boodschap over te brengen. (maar dat zal wel een
kwestie van smaak zijn, vermoed ik...)

> Ik denk dat het gratis zijn niet het belangrijkste criterium mag zijn, wel
> de kwaliteit. Maar die is moeilijk op een objectieve manier te evalueren,
> vrees ik.

Daar ben ik het niet volledig mee eens. Stel -louter hypothetisch- dat
een PC met software en internetaansluiting van "de beste kwaliteit" drie
keer zoveel kost als een van "aanvaardbare kwaliteit", moet de overheid
dan "de beste kwaliteit" aanbevelen aan mensen die op PC en
internet-vlak nu al niet goed mee kunnen? Ik vermoed dat financiële
redenen in veel gevallen toch een reden zijn dat zij geen PC/internet
hebben en gratis of goedkoop /kan/ dan wel belangrijk zijn. Daarnaast
ben ik persoonlijk van mening dat vele open source/freeware producten
zeker meekunnen met hun commerciële tegenhangers, maar dat is inderdaad
moeilijk meetbaar.

Maar zoals al eerder aangehaald, Agoria zal natuurlijk geen site
sponsoren waarbij men aanraad om pakweg Ubuntu of Firefox te gebruiken
en daar wringt precies het schoentje. Het was beter geweest als men
onafhankelijk advies op een niet gesponsorde site had gegeven, nu is er
op zijn zachtst gezegd een schijn van afhankelijkheid.

Luc