[Openstandaarden] Re: BelgieLex (in het verlengde van Peeceefobie)

Karim Dahdah karim at doran.be
Mon Oct 31 18:42:27 CET 2005

Jan Claeys wrote:

>Toen ik indertijd een "grafische" cursus volgde kwam 'pixel' alleen ter
>sprake bij het werken met foto's.  In het onderdeel typografie hadden we
>het daarentegen wel over 'en', 'em', 'punt', etc.

U heeft gelijk, die 'units' zijn wel degelijk aanwezig in de
typografische wereld; maar aangezien ik al jaaaaren webdesign doe, ben
ik deze - shame on me - gewoonweg vergeten... Probleem is wel, als je
een grafisch mooie website wilt opzetten die op alle browsers "hetzelfde
uitziet", dat je geen andere keus hebt dan om in pixels te werken. Het
is heel vervelend om steeds opnieuw die klanten horen klagen dat de
website er op een of andere website net iets anders uitziet. pt, en
wellicht ook de andere units buiten px, houden rekening met de
dpi-instellingen van de browser en het besturingssysteem, en "vervormen"
wat het ontwerp. En dit is puur uit het standpunt van een vormgever bekeken.

Karim