[Openstandaarden] Re: BelgieLex (in het verlengde van Peeceefobie)

Jan Claeys janc+openstandaarden at lugwv.be
Mon Oct 31 21:03:22 CET 2005

Op ma, 31-10-2005 te 18:42 +0100, schreef Karim Dahdah:
> U heeft gelijk, die 'units' zijn wel degelijk aanwezig in de
> typografische wereld; maar aangezien ik al jaaaaren webdesign doe, ben
> ik deze - shame on me - gewoonweg vergeten... Probleem is wel, als je
> een grafisch mooie website wilt opzetten die op alle browsers
> "hetzelfde uitziet", dat je geen andere keus hebt dan om in pixels te
> werken. Het is heel vervelend om steeds opnieuw die klanten horen
> klagen dat de website er op een of andere website net iets anders
> uitziet. pt, en wellicht ook de andere units buiten px, houden
> rekening met de dpi-instellingen van de browser en het
> [...]

Een website (grafisch mooi of niet) die er in alle browsers hetzelfde
uitziet bestaat simpelweg niet, zelfs niet met pixel-eenheden.  Om maar
één voorbeeld te geven: de standaard aanwezige lettertypen in de meeste
besturingssystemen zijn niet dezelfde, en hebben ook niet dezelfde
letterverhoudingen, dus een tekst met dezelfde regelhoogte in pixels zal
niet overal even breed zijn.  Lettertypen met een verschillende x-hoogte
zullen misschien ook niet meer leesbaar zijn op dezelfde pixelgrootte.

Daarnaast hebben veel Opera- en Firefox-gebruikers een minimum
lettergrootte in pixels ingesteld; bij slechtzienden kan dat minimum
uiteraard redelijk groot zijn, en op die manier zullen ze je
"pixelperfecte layout" toch om zeep helpen.  (En dat zal vaak ook de
site "onbruikbaar" maken, omdat zo'n site zich daar niet aan aanpast!)

De site van <http://mozilla.org/> ziet er toch redelijk "grafisch mooi"
uit (smaken verschillen uiteraard), maar toch schaalt die perfect met
andere fontgrootten e.d.  (Probeer maar eens in Firefox met Ctrl+Plus en
Ctrl+Min.)
Een paar andere vbn. zijn <http://www.alistapart.com/> (de inhoud
daarvan is natuurlijk ook zeer interessant in dit kader), Gmail en
<http://www.djangoproject.com/>.

--
Jan Claeys