[Openstandaarden] Anderhalf jaar stilte - hoe is het nog met open standaarden?

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.be
Tue Jan 26 14:09:25 CET 2010

On Tue, 26 Jan 2010, Philip Paeps wrote:

> Het viel me vanmorgen op dat er op deze lijst inmiddels al ongeveer anderhalf
> jaar doodse stilte hangt.  Vandaar.  Hoe is het nog met open standaarden?
>
> Als ik wat rondkijk, worden er nog steeds veel wielen opnieuw uitgevonden,
> zonder teken van standardisering.
>
> Ben ik gewoon cynisch?  Is er nog hoop?

Waarom zou er geen hoop zijn...? :-)

Natuurlijk moet die hoop wel best ondersteund worden met concrete acties.
Maar als "wij" een aantal degelijke voorstellen doen (aan overheden, in de
eerste plaats) dan zullen er wel een paar resultaten uit de bus komen. Maar
dit vraagt niet te onderschatten inspanningen om (i) te identificeren welke
deel-gebieden het makkelijkst een standaardisatie-voorstel zouden
accepteren, (ii) die standaardisatie-voorstellen effectief voorbereiden, en
(iii) het lobby-werk doen om die standaarden te motiveren bij de
beslissingsnemers.

Dit soort mailinglijsten is typisch bevolkt door techneuten, die vooral (i)
en (iii) onderschatten...

Herman Bruyninckx

--
   K.U.Leuven, Mechanical Eng., Mechatronics & Robotics Research Group
     <http://people.mech.kuleuven.be/~bruyninc> Tel: +32 16 328056