[Openstandaarden] Anderhalf jaar stilte - hoe is het nog met open standaarden?

Christophe Strobbe christophe.strobbe at esat.kuleuven.be
Wed Jan 27 11:47:37 CET 2010

At 11:15 27/01/2010, Cobaco (aka Bart Cornelis) wrote:

>Mee eens maar:
>1) dat is een discussie die bij de vorming van de standaard moet gevormd
>worden (dus in het standaardcomitee in kwestie)

Volledig juist, vandaar de eerder vermelde CEN/CENELEC Guide 6 (de
gratis beschikbare versie van ISO Guide 71).

>2) deze lijst is voor het promoten van het gebruik van open standaarden en
>dat is een losstaand paar mouwen.

Bij open standaarden is het gemakkelijker om na te gaan of de nodige
toegankelijkheidsfeatures aanwezig zijn en is er door de grotere
openheid van het standaardisatieproces meer gelegenheid tot
commentaar op de toegankelijkheid. Het is precies omdat ontwikkelaars
van technische hulpmiddelen te veel reverse engineering moeten doen
dat open standaarden relevant zijn voor toegankelijkheid. (Uiteraard
voor zover die standaarden relevant zijn voor een
gebruikersinterface.) Vanuit het standpunt van open standaarden lijkt
toegankelijkheid misschien een totaal aparte kwestie, maar vanuit het
standpunt van toegankelijkheid is de openheid van standaarden juist
een belangrijk voordeel.
Zie ook "De rol van open standaarden" op
<http://www.webrichtlijnen.nl/achtergrond/onderzoek/open-standaarden/>
(bij de webrichtlijn van de Nederlandse overheid, die ook rekening
houden met toegankelijkheid).

Met vriendelijke groeten,

Christophe Strobbe

--
Christophe Strobbe
K.U.Leuven - Dept. of Electrical Engineering - SCD
Research Group on Document Architectures
Kasteelpark Arenberg 10 bus 2442
B-3001 Leuven-Heverlee
BELGIUM
tel: +32 16 32 85 51
http://www.docarch.be/
---
"Better products and services through end-user empowerment"
http://www.usem-net.eu/
---
Please don't invite me to LinkedIn, Facebook, Quechup or other
"social networks". You may have agreed to their "privacy policy", but
I haven't.