[Openstandaarden] i-vlaanderen.eu: promotie voor open standaarden

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.be
Mon Jan 3 14:40:16 CET 2011

On Mon, 3 Jan 2011, Dries Verachtert wrote:

> [...]
> * Werken met open standaarden: ODF-formaat verplicht maken in
> scholen?: http://flemish.brightidea.com/ct/ct_a_view_idea.bix?c=6B3AE90C-7A71-46F0-B962-7C9F12F7414C&idea_id=2E012E77-20B6-4149-8F5A-1C33E9226FE7
> * Open source: http://flemish.brightidea.com/ct/ct_a_view_idea.bix?c=6B3AE90C-7A71-46F0-B962-7C9F12F7414C&idea_id=1DED16D0-54A3-49C5-A98D-CFE30A16CBC8
>
> Meer informatie: zie http://www.i-vlaanderen.eu/
>
> Bij deze is er tenminste al 1 mailtje geweest op deze mailinglist in

Leuk! :-)

> met vriendelijke groeten,
> Dries

Het vorige decennium zijn er al een aantal initiatieven geweest om open
formaten en open source te promoten in het onderwijs. Ik heb daar een
aantal lessen uit geleerd:
- beslissingen in het onderwijs in Belgie wordt gedomineerd door de
   koepels, en de Vlaamse overheid kan en wil hier niet in tussenkomen.
- verplichten is de verkeerde manier. Trouwens, ook MS Office XML is
   ondertussen een ISO standaard...
- het onderwijs is een "volger": zij kijken altijd naar wat "de industrie"
   gebruikt, en van daaruit krijgen ze absoluut geen (zichtbare) open
   standaarden of open source signalen.

Mijns inziens kan je in het onderwijs alleen iets veranderen als je
kant-en-klare leerpakketten kan aanbieden, en niet als je de leerkrachten
gaat verplichten iets te gebruiken dat ze niet gewoon zijn (en waar ze nog
over het algemeen nog altijd een verkeerd gedacht over hebben).

Herman Bruyninckx