[Openstandaarden] i-vlaanderen.eu: promotie voor open standaarden

Jan Claeys lists at janc.be
Wed Jan 12 03:10:32 CET 2011

Philip Paeps schreef op ma 10-01-2011 om 15:28 [+0100]:
> Ik maak me enigzins zorgen over "archiefwaarde" van zowel ODF als dat geval
> van Microsoft.  Vooral Microsoft bewijst al jaren dat hun formaten geen enkele
> archiefwaarde hebben (het schijnt dat het parsen van een bestand geproduceerd
> door een Microsoft product midden jaren 1990 anno 2011 een boeiende ervaring
> is).  Wetende dat een van de (vele) kritieken op het Microsoft "open" XML
> formaat het feit is dat er binary compatibility met eerdere versies van hun
> software inzit, wat is dan de archiefwaarde van deze documenten?

XML zal altijd wel eenvoudiger te parsen zijn dan de verschillende, niet
altijd even gestructureerde, binaire formaten die MS over de jaren
gebruikt heeft.

Een pixel-perfecte weergave van een MS Office-document uit midden jaren
1990 is trouwens niet mogelijk; MS Office kon dat zelf in die tijd niet
eens, en je document zag er soms zelfs anders uit op je scherm
afhankelijk van welke printer je geïnstalleerd had.

IMO is het belangrijkste dat de *inhoud* van documenten en bij voorkeur
een benadering van de layout herstelbaar zijn/blijven.

--
Jan Claeys