Re(2): [openstandaarden] Standaarden aanraden ?

Rik Boven rboven at boven.net
Fri Aug 9 09:18:51 CEST 2002

> Hier heb je soms een punt... vanuit de IT-professional-hoek bekeken.
> Ook wel de gebruiker natuurlijk: "Jamaar, de gesloten oplossing kan
> goedkoper...". Maar het principe blijft recht: als het gelijk wat mag
> kosten, gaat de geïnformeerde klant toch kiezen voor de open
> oplossing, nietwaar?
Dat denk ik dus net niet. Vele gebruikers denken/geloven echt dat open
standaarden, net als open source (jaja, ik weet dat het daar hier niet
over gaat) een bedrijging is voor het kapitalisme.

> Hier raak je het volgens mij enige principiële anti-argument dat een
> individu zonder professionele IT-belangen kan inbrengen. Al zou ik
> het eerder stellen als "Open Standaarden beperken mijn vrijheid te
> doen en laten wat ik wil". Want de markteconomie is eerder gebaat bij
> Open Standaarden. Dat heb je in de voorgaande argumenten vrij goed
> aangetoond...
Ja en nee, de 'vrije markt' laat een monopolie toe. Meer zelf, de 'vrije
markt' streeft naar een monopolie. Slect voor de gebruiker, goed voor de
bedrijven.

Maar de essentie van de zaak is: niemand geeft hierom, het bovenstaande is
allemaal zever.

Om op dat groene thema terug te komen: iedereen voelt misschien wel iets
groen kriebelen ergens, maar toch stemmen slecht 8% van de Vlamingen op
Agalev. Begod, de meerderheid stemt VLD, das net het omgekeerde!

Punt is, bovenstaande dingen zijn misschien juist, maar zijn geen redenen
om gedrag te veranderen. Als je gedrag wil veranderen moet je met andere
dingen afkomen.

Iedereen weet dat 50km/u in de bebouwde kom rijden veilig is, toch rijdt
bijna iedereen 70.

Groene thema's, open standaarden,... zijn (eventuele) voordelen op lange
termijn. Mensen doen alleen dingen als ze voordelen op korte termijn
hebben. Open standaarden biedt die momenteel niet. Het blijven bij
gesloten standaarden heeft wel korte termijn voordelen (ik moet niets
nieuws leren en heb dus tijd om een pintje te gaan drinken.) Ik zal
maandag dat proberen beter en duidelijker te onderbouwen.

> Verkeerd beroep en verkeerde werkgever gekozen bij Cisco, ridder Rik :-)
Bwa, ik heb nog rechten gestudeerd he :)

Rik

--

 ( Rik Boven ) && ( rik at boven.net ) && ( rik.boven.net )
 (                          42                         )