[openstandaarden] campagne voor vrije software

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Wed Dec 25 12:23:30 CET 2002

On Wed, 25 Dec 2002, Geert De Maerschalck wrote:

[...]
> Ik denk dat we namelijk een grote invloed kunnen uitoefenen op het gebruik
> van vrije software indien meer en meer mensen thuis vrije software
> gebruiken.

De doorsnee thuisgebruiker zal de _laatste_ zijn die vrije software zal
gebruiken.... Om de eenvoudige reden dat vrije software nog helemaal
niets presteert op het gebied van installatie en afspelen van gelijk
welke hardware en software die je in de winkels koopt.
En het perfect compatibel maken en houden van vrije software met Office
is een onmogelijke opdracht op termijn.

> Deze Office-software met een heel goeie tekstverwerker is gelijkwaardig aan
> de Microsoft-Office, maar je hoeft er helemaal niets voor te betalen!  Als
> je Word en Excel kan gebruiken, is de overstap naar OpenOffice heel
> eenvoudig!  Als je zware boetes wil vermijden, kan je deze overstap best zo
> vlug mogelijk doen.

Dit zijn de verkeerde argumenten: eigenlijk zeg je impliciet dat Office
het van het is, en dat het beste dat vrije software kan doen niet verder
reikt dat het maken van gratis namaak ervan...

Ik blijf erbij dat het promoten van open standaarden zoveel efficienter
(want geloofwaardiger, makkelijker en nuttiger) is dan het promoten van
vrije software.
(Hoewel ik me met dat laatste ook nogal eens placht onledig te houden :-)

Herman

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480