[openstandaarden] PDF documenten maken met Ghostscript voor de Windows gebruiker

Johan Vervloet johan at gewestpallieter.be
Fri May 31 13:24:27 CEST 2002

Hallo iedereen,

Hier een eerste poging tot een `hoe maak ik pdf files met ghostscript'
document.  (versie voor Nonkel Jos, want waarschijnlijk wel iets te
geavanceerd voor Tante Nonneke ;-))

http://www.gewestpallieter.be/~jvvloet/word/pdfghostscript.html

Een aantal opmerkingen

 - het is me toch gelukt om alles voor mekaar te krijgen met enkel vrije
software (op de printer driver na).  Dit wil zeggen dat GNU Ghostscript
wordt gebruikt i.p.v. APFL Ghostscript, en dat gsview van APFL ook niet
gebruikt wordt.  Met dank trouwens aan Wouter Verhelst voor het batch
idee.

 - een paar screenshots in het document zouden volgens mij zeer nuttig
zijn.  Helaas kan ik die hier nu niet maken wegens `geen windows op deze
pc'.

 - mijn instructies voor de installatie van de adobe printer driver zijn
niet heel accuraat.  Ik heb gisteren de driver op een Windows pc kunnen
installeren, ik had dat allemaal heel proper opgeschreven, maar helaas
liggen opgeschreven dingen altijd op plaatsen waar je er niet aan kan
als je ze nodig hebt.  Dus als iemand zin heeft om dat eens na te
kijken...

 - het gebruikte batch bestandje is nog maar heel basic.  Het was
trouwens al minstens 10 jaar geleden dat ik nog batch bestanden voor DOS
geschreven heb.  Misschien moet iemand het uitbreiden met bijvoorbeeld
een check of de ghostscript binary wel op de goede plaats staat.  Het
batchbestandje dat ik gisteren geschreven en getest heb ligt trouwens
bij mijn nota's over de installatie van de printer driver.  Ik heb
geprobeerd het even `in de gauwte' te reconstrueren, maar 't zou nuttig
zijn moest iemand nog eens kunnen testen of het inderdaad werkt.

 - de link naar `alternatieve manieren' (pdf995, freepdf, alladdin
gsview,...) is nog niet af, en ik zou mijn document graag releasen onder
de free documentation license of iets dergelijk.  Dat zijn dingen die in
't kort nog moeten gebeuren.

 - alle commentaar, verbeteringen, suggesties zijn zeker welkom

groeten,

Johan die nu eerst een hapje gaat eten.  Smakelijk.

--
Steun de actie tegen MS Word attachments !
   http://www.gewestpallieter.be/~jvvloet/word