[openstandaarden] voor persarchieven

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Sun Nov 24 00:49:18 CET 2002

Goed dan een ander argument.
Patenten zijn een "relic" uit het industriele tijdperk. De bedoeling hievan was
om zeker te maken dat een uitvinding zoveel mogelijk mensen zou bereiken en dus
ten goede komt van ons allemaal.
Tegenwoordig is dit omgekeerd. Men behoud door patenten een monopolie op iets.
Niet meer met de bedoeling de mensheid vooruit te helpen maar om strategien uit
te voeren. Ik denk maar aan de geneesmiddellen. Waar aids remmers nauwlijks de
ontwikkelingslanden bereiken.
Denk niet dat ik niet vindt dat een uitvinder geen verloning voor zijn ideeën
mag krijgen. Maar daar moeten toch andere manieren voor te bedenken zijn dan
patenten. Patenten verstoren vrije software en open standaarden en ontwikkeling.
Het verschil met traktoren is dat het nog altijd veel meer energie kost om te
produceren dan het kost om software te schrijven en kopieren.

Groetjes Onno

--
Onno Timmerman
Sp.a studiedienst (ICT)