[Openstandaarden] Instant messaging - jullie gedacht?

Christophe Devriese oelewapperke at ulyssis.org
Thu Oct 16 23:06:29 CEST 2003

On Thursday 16 October 2003 15:43, Herman Bruyninckx wrote:

> Daar kunnen we onderuit _zonder_ regulering: de grote klanten (en dat
> zijn onder andere overheden) _kiezen_ voor open, lock-in-vrije
> standaarden en clients, en dan volgt de markt wel.

Soms wou ik dat ik liberalen hun vertrouwen in "de markt" deelde. (liberalen
en anderen natuurlijk he

Het is mij echter niet helemaal duidelijk hoe je dit standpunt kan volhouden
in enkele markten op een rij zetten : software - microsoft muziek - IFPI
fruit - Monsanto Telefoon - Belgacom (nog steeds > 70% van de markt schijnt)
GSMs Base-Proximus***

Er zijn ook kilos bedrijven die de kost van "onvermijdelijke*" verloren
processen gewoon begroten in hun jaarlijkse onkostendeclaratie.

* onvermijdelijk als in "we besparen 500.000 euro/jaar als we onveilige
machines bestellen en we verliezen maar 50.000 euro per proces en projecteren
5 doden per jaar, waar er maar 2 van vervolgen", dit is economisch denken he,
denken binnen de parameters van "de markt"
** de ifpi aanvaard gewoon dat ze processen over hun kartelstatus gebruiken om
de prijzen op te drijven gaan verliezen. De laatste vijf jaar hebben ze daar
jaarlijks een tweetal grote processen over, die ze natuurlijk beiden
verliezen, maar ze aanvaardden gewoon die kost als kost van zakendoen
*** de gsm bedrijven zijn er ook al van beschuldigd van de prijs van
internationaal bellen te fixeren, en daar al voor veroordeeld ook, de prijzen
zijn echter nauwelijks gedaald ...

Oelewapperke