[openstandaarden] ministerie van onderwijs - slaapt u RUSTIG verder

Andy Goossens andygoossens at pandora.be
Mon Sep 8 19:42:46 CEST 2003

On Monday 08 September 2003 19:12, Peter Vandenabeele wrote:
> M<ijn kids krijgen bij mij alleen Linux bakken en de grote klacht is
> dat zeniet op msn kunnen (ik weet het ik moet gaim of zo eens
> installeren ...). Ter info: zitten er in msn (chat) proprietaire
> of gepatenteerde elementen, want dat wordt gewoon "de" killer
> applicatie als ik naar het "niet-techneut" deel van mijn kennissen-
> kring en kids (de toekomst) kijk.

Vergeet Kopete niet -- http://kopete.kde.org :-)

De specificaties van MSN zijn niet vrij beschikbaar. Ze hebben ooit jaren
geleden wel een draft ingediend om dit te standardiseren, maar meer is er ook
nooit van gekomen. De laatste jaren is het MSN protocol flink uitgebreid
geweest zonder daarvoor documentatie vrij te geven. De laatste MSN 6 gebruikt
nu al MSN Protocol 9 en vele mensen zijn deze nog steeds aan het
reverse-engineeren. Aangezien dit nog redelijk nieuw is, zijn vele zaken nog
onbekend. De meeste third party MSN clients gebruiken dan ook nog MSN
Protocol 7.

Zoals je misschien al gehoord hebt, gaat MSN de toegang tot hun netwerk
afsluiten voor third party clients (die dan geen licentie zullen hebben). Op
15 oktober zou die blokkering in werking treden. Dit heeft vele vragen doen
oproepen bij de makers van o.a. Trillian en Open Source clients. Voorlopig
lijkt enkel vast te staan dat de oudere protocols zullen wegvallen (MSNP8 en
MSNP9 zouden blijven). Voor de rest is het nog koffiedik kijken...

En dan heb ik hier nog alleen de basis besproken van het MSN protocol. Als je
alle uitbreidingen daarop bekijkt, zoals de webcam/games/... functies, dan
kom je terecht in een "zwart gat".

Kortom, Jabber is sterk aan te raden...

PS: Kopete gaat één van de komende dagen versie 0.7.2 uitbrengen, met MSNP9
ondersteuning.
--
// Andy Goossens

// Quote of the moment: