[Openstandaarden] Belpic

Curd Delsemme curd.delsemme at lille.be
Thu Aug 5 08:39:25 CEST 2004

Hallo allemaal

Als systeembeheerder bij de gemeente Lille (een landelijk dorp tussen
Turnhout en Herentals) wordt ik van nabij geconfronteerd met de
invoering van de nieuwe Belgische identiteitskaart.

Als voorstander van open standaarden, heb ik echter toch wel wat
problemen met die nieuwe kaart. Nu ja niet zozeer met de kaart maar met
de software die er achter zit.

Het is namelijk zo dat de kaart geactiveerd gaat moeten worden. U krijgt
uw nieuwe id-kaart thuis aan en moet er dan mee naar het gemeentehuis om
ze in werking te stellen, de pincode aan te passen, ... (later een
eventuele adreswijziging laten wegschrijven op de kaart, foto mogelijk
veranderen)

Hiervoor is uiteraard software nodig. Belpic.

Belpic wordt gratis ter beschikking van de gemeenten en steden gesteld.
Samen met een pc, printer en kaartlezers. De software draait namelijk
enkel en alleen op die pc, kan slecht op die printer afdrukken (hard
gecodeerd zelfs), kan enkel die kaartlezers gebruiken EN werkt enkel op
windows XP en 2000.

Niet echt een open standaard dus.

De code zou wel open worden, maar dan enkel voor firma's die door het
mininsterie van binnenlandse zaken goedgekeurd zijn. (Het gaat hier om
de grote spelers op de markt van software voor gemeentes. Geen kleine
KMO's ofzo.) Het zijn ook enkel die firma's die de software mogen
installeren. (Er is daarvoor een paswoord nodig dat enkel een aantal
personen mogen aanvragen.) Als systeembeheerder mag ik dit niet eens
zelf doen.

Zodus ondanks alle inspanningen en onderzoeken laat de overheid zich
weer maar eens vangen. Een gemiste kans.

Curd Delsemme.