[Openstandaarden] de vrt leert bij? (standpunt)

William Windels william.windels at pandora.be
Wed Jun 16 16:43:02 CEST 2004

Hallo allemaal,

Ik had een invulformulier verwacht maar men verwacht blijkbaar gewoon een
mail.
Ik ga daarom mijn ideen hier op de lijst posten en dan wacht ik op jullie
mening om (eventueel gezamelijk) een standpunt te formuleren.

Ik ga misschien eerst nog eens mijn situatie uitleggen (voor de
eventuele nieuwkomers, ik post hier namelijk niet zoveel op deze
lijst), zodat iedereen weet welke vragen hij eventueel aan mij kan
stellen:

Ik ben volledig blind en maak dus gebruik van een brailleleesregel om met
de computer te werken.
Onder windows gebruik ik ook nog spraakuitvoer als aanvulling op de
brailleweergave.

Belangrijkste punten voor een toegankelijke website:
1.: tichnische zaken i.v.m. opbouw van de site:
Indien de site geheel of gedeeltelijk uit Flash bestaat, is het
noodzakelijk dat er toegang kan verkregen worden via pagina's die
in zuivere html opgemaakt zijn.
Php en asp zijn ook toegelaten , deze genereren html in de browser van de
bezoeker.
Java en javascript zouden vermeden moeten worden: dit kan heel wat
problemen veroorzaken wat de compatibiliteit betreft voor tekstbrowsers.

Frames worden best vermeden en, indien die toch aanwezig zijn, moeten ze
duidelijk voorzien worden van een tekstlaben.
Op die manier is het dan toch een beetje duidelijk welk soort informatie
in welk frame te vinden is.

Het is ook zeer belangrijjk dat de alt-tags gerespecteerd worden voor
links en afbeeldingen.
Dit houd in dat , elke link of afbeelding op een pagina , een
duidelijke tekst moet bevatten waarin zeer duidelijk omschreven wordt
welke informatie er verborgen zit achter de betreffende link.
Dit geld zowel voor het type informatie: afbeelding, geluidsfragment,
video..., als voor de soort informatie : tekst over..., samenvatting
van..., tv-programmas van dag xx, ... .

2.: opbouw van de site:
Aangezien de site waarschijnlijk een zeer grote diversiteit aan informatie
zal bevatten, zou het zeer handig zijn mocht er een keuzelijst of
dropdown-box beschikbaar staan op de homepagina waar mee je heel snel naar
de belangrijke thema's van de site kan springen.
Een zoekfunctie in de site is ook zeer wenselijk (opgelet: liefst zonder
het gebruik van javascript).

3.: inhoud van de site:
De volgende dingen zouden voor mij zeker aanwezig moeten zijn:
- een archief van alle duidingsprogramma's in een open formaat.
Indien nodig, kan het archief pas de dag na de laatste uitzending
aangevuld worden.
Als blinde zou het wel handig zijn mocht er , zowel een zuiver
klank-archief en , voor mij optioneel maar niet onbelangrijk , een tweede
archief die de programma's  in een ander open formaat beschikbaar stelt
waarbij
ook beeld weergegeven wordt.
Het zou ook wel interessant zijn , mocht de mogelijkheid bestaan om, zowel
van tv1 als tv2 , de mogelijkheid bestaan om de uitzendingen van de vrt in
real-time te volgen via het internet (in een open formaat).

4.: optionele wensen i.v.m. de inhoud:
- een overzicht van de vlaamse overheidsdiensten met de belangrijkste
contactgevens per gemeente/provincie.
- een mogelijkheid om telefoonnummers online op te zoeken cfr. de
toegankelijkheidsrichtlijnenn in punt 1.
Dit zou dan als alternatief moeten diene voor de site www.1207.be.
Deze site is perfect te gebruiken voor blinden maar , jammergenoeg wordt
het resultaat enkel in een afbeelding weergegeven waardoor dit, als
blinden totaal onleesbaar is.

Zo, dit is mijn voorlopig standpunt.
graag reacites

mvg