[Openstandaarden] nieuws van het front (over hotmail etc.)

Frans Gerbosch fragerco at fragerco.com
Tue Feb 1 13:16:28 CET 2005

Allen,

Ik denk dat je dit hele dossier afstandelijker moet gaan bekijken als je
dit monopolie wil doorbreken.

1) de marketing machine van M$ is moeilijk te evenaren of te stoppen.
    Projecten als 'Jabber' mogen dan nog zo goed zijn, hun annonimiteit en
    hun onbekend imago maken van Jabber een mini-david tegenover een
    maxi-goliath.

2) de 'waarde' die de huidige gebruikers van hotmail/MSN/... krijgen voor
    het gratis gebruik is niet meteen subsitueerbaar door een ander concept
    dit door de kleinschaligheid van de meeste projecten, dit door gebrek
    aan voldoende meerwaarde, door gebrek aan 'iets' dat de bestaande
    groep gebruikers zal doen beslissen dat ze willen overstappen. De
    effort om over te stappen moet op zijn minst gecompenseert worden.
    En deze waarde moet meetbaar signifikant zijn.
    Het kunnen aanpassen van een logo/kleur/font/... is maw niet voldoende.

3) 'Schending van de privacy' is voor de meesten een inhoudsloos
    argument omdat ze de gevolgen bij een eventuele schending niet in
    kunnen schatten en omdat ze zichzelf met hun Rijksregisternummer,
    mutualiteitsnummer, klantnummer hier en daar, al lang geen illuzies
    meer maken maar ook er van uit gaan dat ze als persoon niet interessant
    genoeg zijn voor een grote speler als M$ om hun prive' leven te gaan
    uitvlooien...... Maw, een van de zovele nummers die op ons wordt
    gekeefd zonder dat we er iets van lijken te merken/voelen/ondervinden...
    Het zijn vaak een happy few die deze waarden hoog in het vaandel voeren
    die er voor zorgen dat dergelijke waarden voor gros van onze m'ij
    beschermd blijven.

Zo zijn er nog wel een aantal te bedenken, maar voor mijn stelling is dit
voorlopig voldoende.

Ik denk dat je het gebruik van Hotmail/MSN/.... alleen gaat kunnen stuiten
door een 'pakket' aan te bieden van identieke diensten aangevuld met
minstens 1 extra significant verschillende, maar zeer gegeerde extra
(free) service.... en voorlopig kan ik er zo maar een bedenken: "Skype".
Bundel een dergelijke functie samen met webmail met een grotere mailbox,
.....enz. en je maakt misschien een kans.

Dan komt natuurlijk de volgende reactie boven.... Willen we Kaza ipv M$ ?
Kan dit op lange termijn niet een slechte keuze zijn ? Daar kan ik
nu geen antwoord op geven....

Misschien ben ik pessimistisch volgens sommigen.... Ja dat kan, maar ik
vrees ook heeeeel realistisch. David verslaat alleen Goliath als hij de
juiste wapens heeft niet door hem zwart te schilderen....

Vriendelijke groeten,

PS: Misschien is eID een mogelijkheid maar daar geloof ik niet in. Ik heb
niet het gevoel dat eID zo sexy is voor het gros van de internettende
medemens dat hij dit morgen perse' wil hebben. Maar hierop reageer ik
later. Dit moet ik even laten bezinken.

<-------------------- Frans  Gerbosch  Consulting -------------------->
Frans Gerbosch                                Voice +32/(0)486/58.26.20
fragerco at fragerco.com                            Fax +32/(0)9/233.47.69
          Molzelestraat 13A / B-9041 Oostakker (Gent) / Belgium
<--------------- Visit also http://www.uptonetwork.com --------------->
<------------- Join my Biztribe Trusted Contacts Network ------------->
<------- http://www.biztribe.com/join.html?ruid=129TXURWR6BWT3 ------->