[Openstandaarden] Open brief aan de VRT (korte, niet-technische versie)

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Tue Jan 11 09:32:03 CET 2005

Gegroet,

cobaco (aka Bart Cornelis) schreef:

> ben ik het niet mee eens:
> er zijn genoeg (kleinere) labels, en artiesten die er geen probleem mee
> hebben om hun muziek in een open formaat aan te bieden. De grote labels
> hebben de radio nodig om hun gehypte muziek te promoten, ...

Misschien wel; maar daar heeft het FRS geen bericht aan. Zij moeten nu
eenmaal zo veel mogelijk muziek kunnen aanbieden en dat kunnen ze enkel
indien ze een contract hebben met de leveranciers van die muziek (die
een monopolie-recht heeft daarop).

FRS heeft dus ook (en waarschijnlijk "vooral") muziek nodig van die
"grote" labels.

> Ik denk dat de radiostations meer dan voldoende gewicht in de schaal kunnen
> leggen. Maar dan moeten ze wel bereid zijn om een duidelijk anti-standpunt,
> en het voortouw in te nemen, en daar zit 'm denk ik het probleem, ze houden
> zich liever in het midden.

Wel, ik denk zeker dat een organisatie zoals de VRT hier wel een
verschil kan maken omdat zie niet enkel gedreven zijn door kostprijs en
economische belangen.

Nu, ik denk niet dat het noodzakelijk een kwestie is van "niet willen"
of "niet kunnen" van de VRT. Mogelijk heeft dit gewoon te maken met "de
weg van de minste weerstand" en oplossing vinden waarmee je het meeste
mensen kunt bereiken die het minst kost en het minst problemen heeft.

Dit soort systeem opzetten met één enkele leverancier is gewoon
gemakkelijk dan hetzelfde doen met twee leveranciers (om te beginnen;
omdat je maar één contract tussen de VRT en die leverancier moet laten
"uitvlooien" door de juristen).

Ik vind het opvallend dat -als het gaat over het "doorverkopen" van
kunst en cultuur (zaken waar normaal een monopolie-recht op staat) dat
ook op die verkoop er sprake is van monopolie-systemen.
Maar bon, dat is een andere discussie.

Cheerio! Kr. Bonne.