[Openstandaarden] Microsoft: "ODF heeft duidelijk gewonnen"

Christophe Strobbe christophe.strobbe at esat.kuleuven.be
Fri Jun 20 19:23:18 CEST 2008

At 18:14 20/06/2008, you wrote:
> [...]
>
>Het bewijs voor de nederlaag van OOXML wordt gevormd door Microsofts
>besluit http://webwereld.nl/articles/51172 van vorige maand om het Open
>Document Format vanaf 2009 volledig in Office 2007 te ondersteunen. (...)
>

>Tijdens de discussie kreeg McKee vooral uit de zaal harde verwijten. Is
>Microsoft wel te vertrouwen, of zal het ODF van binnenuit proberen te
>saboteren? Waarom duurde het zo lang voordat Microsoft overstag ging? En
>heeft de softwaregigant nog spijt van de manier waarop het met
>partnerbedrijven probeerde de ISO-stemming in zijn voordeel te beïnvloeden?

Alsof het probleem alleen met de stemming te maken had.
Men probeerde men specificatie van duizenden pagina's door een
versnelde procedure te stampen (omdat het formaat al door ECMA
goedgekeurd was), er zat Microsoft-specifieke code in de specificatie,
wie de specificatie wou implementeren moest het gedrag van oude
MS Office-versies bestuderen om te weten hoe iets moest werken,
de antwoorden op de ingediende commentaren waren soms ontoereikend,

>"Microsoft is hier pas laat mee begonnen. Tegen de tijd dat we ons
>beseften wat er aan de hand was, hadden we een hoop in te halen. Ik geef
>toe dat we daarover frustratie bestond. Het was lastig om gesprekken te
>voeren waar de toon al was gezet: er was een beeld ontstaan dat OOXML te
>maken had met een vendor lockin rond een gesloten standaard." Dat beeld
>was volledig onjuist, benadrukt hij. Talloze applicaties van derden
>ondersteunen nu al - al dan niet legaal - het 'gesloten' .doc formaat,
>en dat zou bij OOXML alleen maar eenvoudiger worden.

"het 'gesloten' .doc formaat", met aanhalingstekens rond 'gesloten'?
Wie de specificatie mocht inkijken (onder bepaalde strikte voorwaarden)
mocht ze toch niet implementeren? Wie ze wel implementeerde deed dit
toch door reverse engineering?

>(...)
>Ondanks de toegegeven overwinning voor ODF, zal Microsoft OOXML
>handhaven. In tegenstelling ODF, stelt OOXML gebruikers in staat om oude
>.doc bestanden te openen.

Hoe kan een bestandstype (hier OOXML) een ander bestandstype (doc)
"openen"?
Nee, applicaties die zowel de oude Office-formaten èn OOXML ondersteunen
zouden de oude Office-documenten kunnen omzetten naar XML. Dat komt omdat
OOXML de kenmerken van de oude Office-formaten beschrijft maar het omzetten
van de oude formaten naar OOXML is onmogelijk zonder de juiste software.

>(...)
>Maar bij ODF zal het nooit zover komen, suste de manager. De standaard
>wordt gecontroleerd door Oasis, waardoor Microsoft er zelf niet
>eenvoudig wijzigingen aan kan aanbrengen. Microsoft zou zich
>tegenwoordig bovendien meer dan bewust zijn dat de markt meerdere
>standaarden bevat, en dat die niet allemaal door Microsoft gecontroleerd
>worden.

Mja, net zoals Microsoft ook geen extensies bedacht bij de standaarden van het
W3C zeker?

In de ICT evolueert alles zo snel dat elke "overwinning" slechts tijdelijk
kan zijn, of niet?

Groeten,

Christophe

Disclaimer: http://www.kuleuven.be/cwis/email_disclaimer.htm