[Openstandaarden] i-vlaanderen.eu: promotie voor open standaarden

Philip Paeps philip at paeps.cx
Mon Jan 10 15:28:59 CET 2011

On 2011-01-03 14:40:16 (+0100), Herman Bruyninckx <Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.be> wrote:

> Leuk! :-)

Echt "high volume" kan je deze mailinglist niet echt meer noemen he. ;-)
Tenzij misschien wat spam betreft: 374179 spams sinds oprichting...

> Het vorige decennium zijn er al een aantal initiatieven geweest om open
> formaten en open source te promoten in het onderwijs. Ik heb daar een
> aantal lessen uit geleerd:
> - beslissingen in het onderwijs in Belgie wordt gedomineerd door de
>    koepels, en de Vlaamse overheid kan en wil hier niet in tussenkomen.
> - verplichten is de verkeerde manier. Trouwens, ook MS Office XML is
>    ondertussen een ISO standaard...

Ik maak me enigzins zorgen over "archiefwaarde" van zowel ODF als dat geval
van Microsoft.  Vooral Microsoft bewijst al jaren dat hun formaten geen enkele
archiefwaarde hebben (het schijnt dat het parsen van een bestand geproduceerd
door een Microsoft product midden jaren 1990 anno 2011 een boeiende ervaring
is).  Wetende dat een van de (vele) kritieken op het Microsoft "open" XML
formaat het feit is dat er binary compatibility met eerdere versies van hun
software inzit, wat is dan de archiefwaarde van deze documenten?

En verder: heeft ODF lessen geleerd van Microsoft over het garanderen van
archiefwaarde in documenten?

Het onderwijs is typisch zo'n instelling die die baat heeft bij archiefwaarde
van data.  Ik kan me niet inbeelden dat leraars/docenten graag jaarlijks hun
cursus opnieuw intikken omdat de huidige versie van de software de output van
de vorige niet meer (perfect) kan parsen.

(ik zou hier persoonlijk gewoon LaTeX voorstellen, maar het schijnt dat ik een
eenzame minderheidsgroep ben op dat vlak)

> - het onderwijs is een "volger": zij kijken altijd naar wat "de industrie"
>    gebruikt, en van daaruit krijgen ze absoluut geen (zichtbare) open
>    standaarden of open source signalen.

Hier haal je wel een kip/ei-probleem aan Herman.  De scholen "volgen" de
industrie en vernieuwen niet omdat ze in de industrie geen vernieuwing
waarnemen.  De industrie moet het doen met vers bloed dat ze uit de scholen
recruteert - die hebben ervaring met de implementaties die in dat milieu te
vinden zijn.

> Mijns inziens kan je in het onderwijs alleen iets veranderen als je
> kant-en-klare leerpakketten kan aanbieden, en niet als je de leerkrachten
> gaat verplichten iets te gebruiken dat ze niet gewoon zijn (en waar ze nog
> over het algemeen nog altijd een verkeerd gedacht over hebben).

Met "verplichten" in een onderwijs-context moet je volgens mij over het
algemeen vrij voorzichtig zijn.

 - Philip

--
Philip Paeps                                    Please don't Cc me, I am
philip at paeps.cx                                  subscribed to the list.